Followers

Wednesday, June 8, 2016

.::Rindu | Nikmat | Ujian::.


Rafiqah melihat ke luar tingkap biliknya, kelihatan hujan turun dengan renyai-renyai. Sedang asyik mengelamun, tiba-tiba kedengaran 

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namamu
Terasa diriku semakin dipandu


Lagu yang bermain di corong telefon bimbitnya mengganggu lamunannya,  1 panggilan tidak dijawab. Rafiqah hanya membiarkan deringan itu untuk kedua kalinya. Hatinya masih rindu mengingatkan seseorang yang tersayang. Bunyi Whatsapp masuk bertalu-talu juga tidak dilihatnya.

Seusai solat tadi, macam-macam perkara bermain difikiran, buntu, keliru, resah, gelisah, rindu bertamu. Segala kenangan indah bersama orang yang sangat dirinduinya bermain difikiran, hatinya menangis tatkala mengenang kenangan-kenangan lama saat bersamanya. Alangkah indahnya jika masa bisa diundur.

 Satu ayat terlintas dibenak Rafiqah "Mengapa semua ini terjadi pada diriku, kenapa orang yang aku sayang selalunya pergi meninggalkanku" 

Tiba-tiba hujan mengalir membasahi pipi, kerana terlalu rindu membuatkan Rafiqah menjadi sangat syahdu, hujan mengalir tidak berhenti. Telekung yang dipakainya juga sudah basah. Saat sedang melayan kesedihan, tiba-tiba 1 whatsapp masuk. Rafiqah mengambil telefon bimbitnya kerana sejak tadi dibiarkan sahaja,nyata Allah seakan-akan mahu menunjukkan sesuatu bahawa apa yang difikirkan Rafiqah tidak benar. Whatsapp daripada sahabat yang dirindui masuk.

Allah mendatangkan sahabat baiknya saat Rafiqah sedang bersedih,walau hanya bertanya khabar, Rafiqah yakin Allah ingin menunjukkan sesuatu, Rafiqah tersedar, Allah memberikan suatu nikmat pada Rafiqah, iaitu nikmat rindu bertamu. Rindu pada seseorang yang tersayang. Dan saat sedih bertamu Allah datangkan seorang sahabat supaya kesedihan itu tidak berpanjangan. Rafiqah teringat ayat al-quran "Nikmat Tuhanmu yang mana engkau dustakan?" Allahu....

Ya Allah, maafkanlah hambamu ini, tidak terlintas dihati ingin mendustakan nikmat darimu, ku tahu ujian yang datang kepada diriku kerana Allah sayang padaku. Maafkan aku Ya Rabbi. 


Ujian, dugaan dan cabaran akan mendatangi diri setiap manusia tidak kira waktu dan tempat. Ia akan datang pada sesiapa sahaja. Semuanya akan diuji. 
_____________________________________________________


Sahabat pembaca sekalian, cerita di atas bukan semata-mata dikarang, cerita ini ingin dikaitkan dengan ujian. Kadang-kala apabila kita didatangkan dengan ujian, tanpa kita sedar kita seakan mempersoalkan kerja Tuhan itulah yang biasa dilakukan. 

Teringat perkongsian daripada Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani yang mengatakan dalam facebooknye :

" Ketika Allah menyayangi kita, lalu kita diuji, seteguh mana keyakinan dan keimanan kita, kenapa berbeza? jawabnya disebab keimanan kita pun berbeza, cuma percayalah tiada ujian yang dikenakan melainkan kita mampu memikulnya" 

 Sidang pembaca yng budiman, janganlah kita mengeluh tatkala ujian diberikan, bersyukurlah kerana dengan ujian yang didatangkan kepada kita menunjukkan tanda kasih sayang Allah kepada hambanya. Bila ujian didatangkan carilah hikmah yang tersembunyi, pasti bahagia menanti.




No comments: