Followers

Tuesday, June 7, 2016

.::Jangan Hidup Biasa-biasa, Hiduplah Luar Biasa::.

"Jangan hidup biasa-biasa, hiduplah luar biasa" 
Bicara seorang kakak kepada adik-adiknya di dalam slot perkongsian setelah sampai di puncak Bukit Soga, Batu Pahat Johor.

Family Day KPIJ Benut

Bagaimana hidup luar biasa?
Kita bangun dari tidur, pergi sekolah, belajar, balik, makan, tidur, dan esoknya kita ulang perkara yang sama, itu biasa-biasa, sama dengan orang lain. Kita perlu jadi luar biasa. 

"Kita belajar, bekerja, bekeluarga, berharta dan akhirnya meninggal dunia, itu biasa-biasa,  kita perlu menjadi luar biasa"_1
Kakak itu berkongsi kata-kata dari Ayahanda arwah Ahmad Ammar iaitu Ahmad Azzam yang dibaca dalam buku yang dibawanya

Kita ingin dicintai? kita ingin disayangi? Bagaimana ingin dicintai, ingin disayangi kalau kita hidup pun tidak pernah mahu berjasa.  Cuba kita lihat di luar sana, manusia yang dicintai oleh orang ramai semuanya hidup berjasa. Kita lihat perjuangan Nabi Muhammad yang kita cintai, kita lihat kehidupan Imam Syafie, Imam Al-Ghazali, Sultan Muhammad Al-Fateh dan ramai lagi yang boleh menjadi contoh teladan. Semuanya hidup berjasa dalam kehidupannya dan mereka dicintai serta disayangi.

Kalau nak hidup luar biasa aku mesti buat sesuatu yang orang boleh nampak.
Eh salah tu, Kita hidup luar biasa bukan untuk cari glamour, bukan untuk cari perhatian atau publisiti. Ingat kita perlu FOKUS kepada memberi manfaat & penghargaan, BUKAN pada perhatian dan melihat diri. Kalau kita buat sesuatu perkara hanya untuk mendapat perhatian mungkin memang perhatian yang akan kita dapat, tapi keberkatan belum tentu, dan ingatlah perhatian manusia hanya sementara,

Nur Daie nak kongsikan kata-kata yang pernah dibaca

"Hidup harus luar biasa, 
Jangan biasa-biasa sahaja, 
Kerana hidup kita hanya sekali, 
Justeru biar beerti"

Dewasa ini kita boleh lihat ramai orang diluar sana hanya hidup untuk dirinya sendiri. Cukup makan, cukup duit, cukup pakai. Ada juga bekerja sebab nak cari rezeki untuk anak, isteri dan keluarga. Tidak lebih daripada itu, jarang sekali kita dapat lihat orang bekerja kerana memikirkan kehidupan orang lain selain anak, isteri dan keluarga sendiri, kalau ada pun tidak ramai yang kita dapat lihat. Adakah kita di antara orang seperti ini? Tidakkah pernah  kita terfikir untuk berbakti dan mengurangkan beban orang lain? Tak guna kita ada Diploma, Degree, Master or PhD tapi kita tak pandang pun ummat di luar sana. 

Kita hidup bukan hanya untuk bangun, makan, solat, baca al-quran, puasa sahaja, TAPI kita mestilah sanggup buat more than that.  

Panjang lebar plak erkk.. Hihihi :)

Macam mana cara nak hidup luar biasa ni?  Apa caranya?
Mewakafkan sebahagian hidup kita untuk membuat kerja-kerja amal. 
Contohnya menghulurkan bantuan kepada saudara-saudara seislam yang memerlukan di serata dunia.  (Banyak lagi contoh yang mudah untuk jadi luar biasa)

Pernah tak kita terbaca kisah Arwah Ahmad Ammar? Siapakah dia?

Beliau adalah Tokoh Maulidurrasul Peringkat Negeri Selangor dan Kebangsaan pada tahun 2014. Kematiannya yang pernah membuka mata dunia. Ahmad Ammar adalah lelaki biasa pada luarannya dan membesar dengan inspirasi keluarga serta cita-citanya adalah menjadi pejuang agama. Beliau sebaik mungkin cuba memenuhi impian ayahnya dan impiannya sendiri bagi menjadikan Sultan Muhammad Al-Fateh sebagai teladan dan idola termasuklah gerak kerja dan perjuangan yang tidak pernah menoleh ke belakang *2

AL-FATIHAH


Bila Nur Daie baca kisah Arwah Ahmad Ammar, Nur Daie dapat lihat persiapan seorang ayah dan ibu mempersiapkan anak untuk ummat, dan persiapan seorang anak sebagai pejuang agama. ini yang kita boleh jadikan contoh terutama kepada anak muda di luar sana. 

Akhir kalam dari Nur Daie

Hidup Biar Berjasa
Hidup Biar Bermatlamat
Hidup Jangan Biasa-biasa
Hidup dengan luar biasa
Jadilah orang yang sentiasa memberi
Hdup hanya sekali
Jadi biarlah bererti


Rujukan : 
1.Anwar Nursi (2014). Tuhan Ajari Aku. Selangor : Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd
2. Mohammad Qayyum Badaruddin (2014). Ahmad Ammar : Satu Kematian Yang Hidup. Kuala Lumpur :Percetakan Za far Sdn. Bhd.


No comments: