Followers

Sunday, January 15, 2012

Matlamat Tak Menghalalkan Cara

Dulu di alam kampus pensyarah penulis selalu mengatakan "matlamat tak menghalalkan cara"

apa maksud disebalik kata-kata ni ye?

boleh diertikan apapun yang ingin kita lakukan mestilah dengan cara yang baik, walau setinggimanapun matlamat yang ingin kita capai, cara yang digunakan mestilah baik disisi syara'...

selain itu....

Maksud yang ingin disampaikan oleh penulis berkaitan Matlamat tak menghalalkan cara” adalah niat yang baik tidak menghalalkan sesuatu yang haram.  Sepertimana yang kita ketahui, Islam memberikan penghargaan terhadap setiap niat yang mendorong  kearah kebaikan.  Sesuatu tindakan tidak boleh dianggap sebagai kebaikan atau keburukan kecuali dengan niat daripada pelakunya.  Seseorang itu tdak akan diberikan pahala kecuali jika niat untuk melakukan kebaikan. 

Niat yang baik dapat menggunakan seluruh yang harus dan kebiasaan untuk berbakti dan mendekatkan diri kepada Allah.  Oleh itu sesiapa yang makan dengan niat untuk menjaga kelangsungan hidupnya dan memperkuat tubuh badannya supaya dapat berkhidmat kepada Allah dan umatnya, makan dan minumnya itu dinilai sebagai ibadah. 

Walaubagaimanapun, masalah haram tetap dinilai haram, betapa baik dan mulia, niat dan tujuannya.  Syariat Islam tidak membenarkan prinsip yang disebut sebagai al-gayah tubarriru al-wasilah (untuk mencapai tujuan cara apapun dibenarkan).  Bahkan setiap tujuan yang baik harus dicapai dengan cara yang baik. 

Oleh kerana itu, sesiapa mengumpulkan wang dari jalan yang haram seperti riba, maksiat, permainan haram, judi dan sebagainya dengan maksud mendirikan masjid atau menjayakan rancangan-rancangan yang baik, tujuan baik itu tetap tidak akan bermanfaat kepadanya.  Perkara haram dalam syariat Islam tidak dapat dipengaruhi oleh tujuan dan niat yang baik. 

sumber : Dr Basri Ibrahim (2009), Isu-isu Fiqh Halal & Haram semasa 

4 comments:

nor said...

salam..mohon share ye pasal matlamat tidak menghalalkan cara ni...syukran:-)

NUR DAIE said...

sipersilakan :)

Hidayatul afzam said...

mohon share :)

NUR DAIE said...

silakan