Followers

Thursday, November 12, 2009

belajar saat-saat akhir...

Tadi petang madah first untuk yang 3 jam kredit..KEPERCAYAAN MASYARAKAT MELAYU...
tengok tajuk dah tahu senang ke susah... ada 5 soalan jawab 4, satu soalan 25 markah...penat tangan nak menulis sambil memerak otak ni, masa yang diberikan untuk jawab soalan 2 jam setengah je, tapi yang peliknya hari tu madah b.arab yang 2 jam kredit, 3 jam pulak masa yang diperuntukkan pd ktorg..

takpelah mungkin ada hikmahnya kan.. harap-harap usaha ktorg dapat natijah yang baik..dahla kena "dera" ngan kawan-kawan masa malam semalam, ktorg baca sama-sama, awer la tukang explain, ktorg mengulang apa yang dye cakap, maklumlah dakwah menggunakan metod attention la katakan..mesti berulang-ulang, baru lah mad'u faham apa yang daie nak sampaikan...betul x?

tak tahulah kenapa malam semalam lambat plak pick up apa yang awer terangkan, nana dgn zida ulang berapa kali je dah dapat, tapi aku? hehehe tyela dyorg berapa kali aku ulang baru dapat, x kurang ayat mesti ayat merapu yang aku sebut..hahaha..tulah belajar last minit, inilah padahnya...awer terangkan" rites de passage ialah upacara tertentu yang diadakan apabila berlaku perubahan hidup atau masa berlaku dalam diri individu " aku plak ulang " rites de passage ialah upacara tertentu yang diadakan apabila berlaku perubahan, hidup dan masa berlaku dalam diri individu" entah pe ntah aku melalut sampai kene dera ulang banyak kali sampai betul, cian plak nana dan zida yang menunggu awer terangkan tajuk seterusnya...

thanks ye awer, zida n nana kerana sabar melayan kerenah kawanmu yang banyak kerenah ni..hehehe...doa-doalah semua dapat A dalam madah ni ye...

* sedikit ilmu buat pembaca laman NUR DAIE...*

Animisme merupakan satu kepercayaan yang wujud dalam sesebuah masyarakat, Animisme ini berasal dari perkataan latin " animis" yang membawa maksud nyawa @ roh. Ia merupakan kepercayaan bahawa setiap benda yang ada disekeliling kita mempunyai semangat @ roh yang perlu dihormati dan dipuja, ia berkait rapat dengan unsur ghaib melalui kemunculan dewa-dewi yang menjaga alam semesta. Kepercayaan ini merupakan satu kepercayaan yang wujud dalam pemikiran masyarakat primitif. Sebagai contoh, Suku sakai dan jakun percaya bahawa nyawa orang meninggal akan kembali ke dunia dan menimbulkan gangguan.

ciri-ciri animisme terbahagi kepada lima iaitu
  1. kepercayaan kepada roh @ nyawa
  2. semangat
  3. sakti
  4. tabo ( pantang -larang )
  5. Rites de passage
semoga sedikit ilmu ini dapat menambahkan pengetahuan pembaca laman ini...

2 comments:

kesucian hati said...

oit..
insyaAllah kte sme2 berjaya..
Dunya wal akhirah..
wasalam..

puteh.. said...

emm..
ilmu tu penting
tp
lg seronok kalau kite dapat
kongsi same2..
smoga kejayaan tu milik kite ye..