Followers

Tuesday, September 8, 2009

Betulke selawat syifa' bercanggah dengan akidah Islam???

Suasana pagi yang baik, tidak ku tahu mengapa selepas sahur tadi terdetik di hatiku untuk membuka friendsterku yang rasanya telah lama ku tidak membukanya. Terdapat ramai kaenalan yg add my fs, dan menghantr komen n mesej.
semasa m'update fs, seorg kenalan mghntr mesej di fs ku, kami berkenalan dan dy memulakan topik perbncgn mengenai selawat syifa'. Dy meminta pendapatku mengenai berkaitan selawat syifa yg telah di dakwa bercanggah dgn akidah Islam oleh Dr MAZA di youtube : http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu0d76cp8.

ini kerana ianya tidak mempunyai sumber yang sohih...

bagiku ianya tidaklah bercanggah kerana selawat ini bila kita lihat terjemahannya ia merupakan satu doa.

Terjemahan:

Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

sebenarnya bila kita salah faham berkaitan makna sesuatu ia akan merosakkan ayat tersebut...jadi kepada sesiapa yang ngin menta'rifkan sesuatu mksd rujukla pd yang pakar ye...jgn main ta'rifje.. nak tw adakah selawat syifa' ni bercanggah dengan akidah cube buka web
http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=18



No comments: