Followers

Sunday, December 6, 2015

KISAH SEPOHON POKOK TUA


Daun-daun yang merimbun menjadi tempat persinggahan beberapa jenis burung dan juga tempat berteduh manusia. Hari berganti hari, akhirnya sedikit demi sedikit daunnya menguning dan ranting-ranting gugur ke bumi serta batangnya kian mereput dan menyebabkan burung-burung tidak lagi hinggap di pokok itu dan manusia juga tidak lagi berdeduh di bawahnya.

Pohon mereput dan mula bersedih. “wahai Tuhanku, ke mana hilangnya segala nikmat yang telah Kau kurniakan? mengapa tidak ada lagi burung yang yang sudi menemaniku dan mengapa tidak ada lagi manusia yang menghampiriku?” begitulah antara ratapan pohon tua yang sakit sehingga ratapannya kedengaran di seluruh puncak bukit.  “Megapa tidak Kau tumbangkan sahaja tubuhku, bunuh sahaj aku agar aku tidak perlu merasai semua seksaan ini? Pohon tua itu terus menangis membasahi tubuhnya yang kering dan mereput.

Hari terus berganti hari dan pohon tua terus bersedih dan menangis. Batangnya terus dibasahi air matanya yang tidak kunjung henti. Ratap dan tangis terus kedengaran setiap malam sehingga menampakkan ketenatannya. Sehinggalah suatu pagi, tiba-tiba pohon itu terdengar suatu suara yang biasa didengarinya. Ada beberapa ekor burung yang baru menetas di celah ranting dahannya yang reput. Lama-kelamaan, suasana di pohon itu semakin riuh. “Ah doaku telah dimakbulkan olehNya” ujar pohon tua penuh sayu.  Keesokan harinya semakin banyak burung yang datang berterbangan  menuju ke pohon itu.

Pohon tua tersenyum dan hatinya berkata “syukur kerana teman-temanku semakin ramai dan mujur Tuhan tidak mencabut nyawaku dulu”.


*      Sikap berputus asa tidak akan sesekali membantu menyelesaikan masalah kita.  Ketika Allah memberi ujian kepada pohon yang sakit yang pada suatu masa dahulu subur merimbun, maka sesungguhnya Allah sedang menunda untuk memberikan kemuliaan kepada pohon itu.  Allah tidak  memilih untuk menumbangkannya keran tersimpan sejumlah rahsia Allah yang manusia sendiri tidak tahu.  Allah sedang menguji kesabaran yang dimiliki oleh pohon yang sakit itu. 

*      Di saat kita diuji, sebenarnya Dia ingin mengurniakan kebaikan yang melimpah kepada kita.  Janganlah kita meminta agar dicabut nyawa kita dan sebagainya sedangkan Allah sengaja menunda permohonan kita untuk memberi kemuliaan yang lebih pada masa akan datang. 

*       Tuhan telah menyediakan pelbagai hikmah di sebalik sesuatu yang menimpa manusia.  Apa yang berlaku tidak sebagaimana yang dijangkakan.   Apabila kita mengharapkan Tuhan memberi panas tetapi hujan ang kita perolehi, janganlah kita berputus asa dan berburuk sangka kepadaNYa kerana mungkin Tuhan ingin memberi kita pelangi yang sungguh indah.

*      Teruskan berbuat amal kerana  kerana amalan yang baik sahaja yang akan menjadi penerus kehidupan  yang baik pada masa akan datang.  Kebaikan pohon yang tidak henti-henti menjadi penaung kepada burung dan manusia tidak akan berhenti dan berputus asa di tengah jalan.  Walaupun pohon akan mati kelak akan lahir pucuk-pucuk barunya yang akan meneruskan amal baktinya.


Rujukan : Fuad Sam, Norazizah Abdul Rahman, Noor Ashikin Mohd Yusof. 2014 . 70 Motivasi Kehidupan. Selangor . Grup Buku Karangkraf Sdn Bhd.


No comments: